Husses första skoldag

Idag har jag varit jättetrött! Jag har sovit nästan hela dagen, utom när husse och jag har varit ute på promenad. Matte tror att det beror på att jag har lekt med Ludvig i tre dagar. 
Men när matte kom hem från jobbet var det dags att piggna till. Det var ju dags för husses och min första lektion i lydnadsskolan! 
Vi började med att ta en promenad i skogen, så att vi inte hade så mycket spring i benen när det var dags för skolan. 
Husse hade på sig godis-och leksaksvästen, vilket bådade gott. Jag skulle i alla fall inte behöva svälta ikväll, även om jag inte fått någon middag. 
När det var dags att börja sa vår fröken att vi skulle gå in i ett hus där vi fick sätta oss. Jag tyckte att mina klasskompisar var spännande. Åtta var vi, som hade följt med våra hussar och mattar till lydnadsskolan. Alla hussar och mattar berättade om sig och sina hundar och fröken berättade om vad vi ska få lära oss. Idag var det kontaktövningar och sen, efter rasten, skulle vi hålla på med sitt, ligg och stanna kvar. Det kan jag redan. Men nu är det ju husse som går på kurs...
Vi gick till en stor gräsmatta och började med kontaktövningen. Den innebär att när jag tittar på husse, får jag godis. Inte särskilt svårt, alltså. 
 
Sen, när vi hade haft rast, var det dags att öva på sitt, ligg och stanna. Det var inte heller särskilt svårt. Nästan larvigt enkelt.
 
Eftersom övningen var så enkel, bestämde jag mig för att göra det lite svårare. Så när husse sa "stanna", smet jag och började springa runt, runt bland mina klasskompisar och husse. Jättefort sprang jag. Flera varv! Det var SÅ roligt!!
I alla fall tyckte jag det. Annat var det med husse, som verkade lite sur när han hade fångat in mig. 
Men vår fröken, hon sa att jag har en härlig attityd! 
När vi var klara, var jag ganska trött och somnade i bilen. Och när vi kom hem var jag inte så väldigt sugen på att behöva lämna min bur. 
 
Nästa gång ska vi lära oss gå fint i koppel, gå slalom mellan hundar och fortsätta med kontaktövningarna. Men till dess har vi läxor att göra, både att läsa i en bok vi fick och praktiska övningar. Jag tror husse kommer att vara jätteduktig när vi är klara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0