En summering

Idag är det årets sista dag och då kan det vara bra att se tillbaka på året som gått och vad man har varit med om. Och jag har ju varit med om mycket! Året började med att husse och jag gick i skolan igen. Lydnadsskolan. Den var kul, där fick vi gå fot och lite annat som är bra att kunna, men den roligaste lektionen var när vi skulle leka. Det är jag bra på.

 

I februari kom det lite snö, men det hindrade oss inte från att träna apportering och stadga. Vi har tränat jättemycket stadga i år och nu är jag riktigt duktig på att sitta still och vänta tills husse ger mig rätt kommando. Övning ger verkligen färdighet.

Jag har även ägnat mig åt att lära mig lite mer om hur olika tekniska prylar fungerar. Visste du till exempel hur det ser ut på insidan av en fjärrkontroll? Det vet jag nu!

 

Jag har fyllt år en gång till, så i år har jag varit två år nästan hela året. Jag fick ett paket på min födelsedag och det innehöll en leksak som såg ut som en sköldpadda och pep när jag bet i den. Jag var inte helt nöjd med utseendet på den, så jag fixade till den lite och efter bara en liten stund, var jag nöjd med mitt verk.

Det största som hänt mig i år, är ändå att jag har fått en lillebror – Bonus. När han först kom till oss, trodde jag att vi bara skulle passa honom några dagar och att Sixtens matte skulle komma och hämta honom hos oss. Hon brukar ju göra så, för det gjorde hon med Sixten. Så här i efterhand kan jag tycka att det var en väldig tur att hon aldrig kom och hämtade honom, för jag tycker väldigt bra om min lillebror, även om han ibland är lite besvärlig. Men så är det väl med småsyskon.

När Bonus kom hem till oss, följde en period när antingen husse eller matte var hemma med oss hela dagarna och över hela sommaren. Då bodde vi mycket på torpet, där jag trivs jättebra. Där får vi springa lösa och kan gå ut och in i huset, nästan som vi vill. Vid ett tillfälle i våras kom min, nej vår, syster Zera och hennes kompis Bizzi och hälsade på oss på torpet. Jag tycker verkligen om Zera och vi har jätteroligt när vi träffas. Den här gången skulle vi iväg till ett träningsjaktprov, som alla utom Bonus var med på. Det var jättekul och det enda som jag inte riktigt var överens med husse om, var att när jag simmat iväg och hämtat en fågel i sjön, så ville husse ta ifrån mig fågeln. Då simmade jag ut i sjön igen, tills husse backade en bit upp på land. Han ska inte tro att han får göra precis hur som helst!

På torpet finns det hur mycket som helst att göra, och jag har ju haft fullt upp med att lära Bonus allt jag kan. Vi har till exempel en bäck som rinner på tomten och i den kan man ha riktigt kul. Husse och matte är inte lika förtjusta som vi är, när vi är i bäcken. De är lite kinkiga när vi smutsar ner oss.
Ibland sitter vi bara och filosoferar tillsammans.

Jag har förstås också visat Bonus hur man gör när man apporterar fågel och jag måste säga att han redan från början var väldigt läraktig! Först fick jag hämta en and medan Bonus tittade på och sen la matte ut fågeln en bit ifrån Bonus och då gick han direkt och hämtade den. Tänk att jag är så duktig på att lära ut apportering!

 
På årets tollarspecial, som var i slutet av sommaren, slog jag personligt rekord. Husse och jag var med i arbetsprovet och vi hade siktet inställt på ett bättre resultat än förra året. Kanske inte så jättesvårt, eftersom vi fick 0 poäng förra året… Jag plockade på mig hela 15 poäng i år! Det är jag väldigt stolt över och jag tycker att husse gjorde ett riktigt bra jobb! Det firade vi med att leka med min bästa leksak – frisbeen.

När hösten kom var det kursdags igen. Den här gången var det inte inomhus, utan i skogen och fokus på apportering och jaktlydnad. Det var väldigt kul. Bonus gick samma kurs, men inte samtidigt med mig. Matte säger att Bonus måste bli lite mer självständig, så han fick gå på förmiddagarna och jag på eftermiddagarna. Det var en väldigt bra kurs och jag gjorde nya framsteg.
Jag har varit på utställning också! Det är ju inte direkt vanligt att jag är med på utställning, men nu ville husse och matte att jag skulle få en bedömning och kan du tänka dig? Jag fick ett förstapris och jättefin kritik av den trevliga domaren. Men jag fick inget hederspris, för det kan man inte få, när man som jag, har för mycket vitt i pälsen. Bonus var också med och han fick rosetter.

Husse och jag har gått en kurs till – i rallylydnad. Det var jättekul och när vi var klara, anmälde vi oss till en tävling. Där blev vi diskade, men det var inte mitt fel! Det var husse som gjorde fel och såg till att vi inte fick några poäng. Typiskt husse…
Vi har också hållit på lite med miljöträning, för Bonus. Då har vi åkt tåg och tunnelbana, gått runt inne i stan där det är jättemånga människor, bilar och barn. Ja, en hel del hundar också, förstås. Jag tror att Bonus tycker att det är skönt att jag är med som ett stöd, för jag blir ju inte stressad eller rädd för något som händer när vi miljötränar.

 

Vi har förstås varit med på flera aktiviteter som våra kennelmammor har ordnat i Agrosofenland. Det är alltid lika kul att träffa släkten och många bra övningar och nyttig träning har det blivit. Under hösten har Bonus vuxit till sig och är nästan lika stor som jag nu, fast riktigt så stor kommer han nog inte bli. Vi har fortfarande lika kul tillsammans och trivs så bra ihop.

 
Nu har vi firat jul tillsammans med Zera och Bizzi och deras familj och det var jättekul! Nu ska vi strax ut i skogen och träna markering och linjetag och ikväll ska vi säga hej då till 2017 och välkomna 2018. Då vet jag att det kommer att hända något väldigt spännande, för husse och matte har berättat att vi ska flytta till en egen gård, med egen mark att träna på och till och med en egen damm, där det simmar fåglar ibland. Där tror jag att vi kommer att trivas väldigt bra.

Gott Nytt År önskar jag dig som läser min blogg! Vi hörs igen nästa år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0