Kvällspromenad i storstan

I morgon blir Bonus fyra månader och då verkar det som om husse och matte tycker att det är dags för honom att vidga sina vyer. Precis som jag fick göra när jag var ungefär lika gammal som han är nu. Därför åkte vi in till stan efter att matte kommit hem från sitt jobb.

 

När vi kom fram var det väldigt många människor och bilar, breda gator och ett fasligt oväsen. Men vi tog det med ro, både Bonus och jag. Jag hetsar ju inte upp mig för särskilt mycket och Bonus, han litar ju på mig.

Vi gick över några riktigt stora gator, mycket större än dom vi har hemma hos oss, och vid varje övergång fick vi sitta och vänta. Det är inte direkt Bonus bästa gren – att vänta alltså. Han tröttnade direkt och började skälla på… ja, vad skällde han på? Bilarna? Gatan? Eller stan i största allmänhet? Jag tyckte det blev pinsamt och vädjade till matte att få honom att vara tyst. Ibland lyckades hon.

Sen kom vi ner till en jättestor park och den kände jag igen! Det är den stora, fina parken med så otroligt många människor. De leker, åker på en bräda, kastar tjocka pinnar i gräset och på ett ställe var det många som kastade tunga klot på marken. Och åt! Jisses så många människor det var där som åt! Och det doftade så gott, det tyckte vi båda två. Men plötsligt blev Bonus jätterädd och började skutta runt på alla fyra och ”moffa”. Det låter som ”moff” när han morrar och skäller samtidigt. Det han blivit rädd för var en samling små stenfigurer som stod i en ring på marken. Statyer, tror jag det heter. Jag förstod att det var dags för mig att vara storebror på riktigt, så jag gick fram och luktade på en av dem och då vågade Bonus också det.

 
Vi fortsatte fram till det stora vattnet som ligger vid parken. Där fick Bonus syn på en and och blev genast glad. Han tycker nämligen att det är väldigt roligt med fåglar och gillar att springa efter dem. Den här fågeln låg i vattnet och då tyckte Bonus att han kunde hoppa i vattnet och fånga fågeln där. Men matte fick honom som tur är på bättre tankar och vi kunde fortsätta sick-sacka mellan alla människor och hundar som gick längs med vattnet, precis som vi. På ett ställe satte vi oss och vilade en stund och tittade ut över vattnet.

Och vad händer då, tror du? Då kommer det förstås en and simmande rakt mot oss och Bonus blev alldeles överlycklig! Men matte sa till honom att han absolut inte fick hoppa i och jaga anden. Då låtsades han bli helt ointresserad av anden. Men jag visste allt att han bara försökte luras... Han måste bara bli lite äldre innan han kan lyckas finta bort matte.
 
Efter den lilla pausen, var det dags att vända tillbaka till bilen och det var en bra bit att gå. Vi hade kommit ganska långt på vår promenad nu. När vi lämnat strandpromenaden och korsat en stor gata där det först kom en massa människor på cykel och sen minst lika många bilar, var Bonus trött. Han försökte övertala mig att vi skulle stanna där vi var, men det kunde vi ju inte.

Jag försökte få honom att fortsätta och visade vägen mot bilen. När vi hade gått en bra bit, passerat flera restauranger där människor satt och åt – några hade klappat på Bonus och mig – var vi äntligen över den näst sista gatan. Då upptäckte jag att Bonus inte alls var med. Han och matte stod på andra sidan gatan, för innan de kom fram hade det blivit röd gubbe. Då får man inte gå. Så husse och jag fick stå där och vänta tills alla bilar åkt förbi och matte kunde locka med sig Bonus till oss.
 
Nu har i alla fall Bonus varit med om sin allra första stadspromenad och jag tycker att det gick bra. Och för egen del gick det också bra. Jag åkte hem med nosen full av härliga dofter! Även om jag allra helst är på torpet, är det kul att göra annat ibland. Nu är vi jättetrötta båda två. Och ganska nöjda med dagen.
 
 


Kommentarer
Postat av: Gen

Hej
Jag måste åter igen säga att denna blogg är helt enkelt underbar Det låter som din underbara hund berättar allt Dom är såå fina o gulliga dina hundar Jag bara längtar att få läsa denna blogg Trevlig sommar på er alla 4 Kram från Gen

2017-06-29 @ 15:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0