Ordning och reda

Inte för att jag kan förstå hur det ens är möjligt, men faktum är att jag ibland blir bortglömd. Ja, det är helt sant! Det finns dagar då husse går iväg till jobbet utan mig och det kan bara bero på en sak: han har glömt bort att jag ska följa med.
Jag brukar försöka fånga hans uppmärksamhet genom att titta efter honom i fönstret, men han tittar aldrig upp så att han kan se mig. Om han hade gjort det, skulle han ju ha kommit på att han glömt något. Mig, till exempel.

 

Nu är ju det här sällan någon katastrof, eftersom matte är hemma ibland när han går. Om hon inte är det, lägger jag mig innanför ytterdörren så att INGEN kan missa mig när de kommer hem. Speciellt inte husse. Han skäms nog lite då, tror jag.

Har jag berättat att jag är bra på att städa? Matte har lärt mig städa och från början var det nog tänkt att jag bara skulle städa när hon sa ”städa”. Men det säger hon så himla sällan, så jag städar i alla fall. Utan att matte ber mig. Jag gillar när det är ordning och reda. Ett rum som jag gillar att städa i, är badrummet. Där finns det en del att göra. På morgonen, när matte håller på och fixar till sig innan hon går till jobbet, håller jag henne sällskap där. Och det är då jag ser vad som behöver göras.

 

Igår, till exempel, hade pallen som står under ena skåpet hamnat snett, så jag tog fram den och ställde ner den i hallen. Som tur var kom matte och tyckte att när jag ändå hade hämtat pallen, kunde vi lika gärna leka ”target-leken”. Den är väldigt kul! Då ska jag ställa mig med frambenen på pallen när matte säger "target" och sen snurrar jag runt pallen genom att flytta på bakbenen medan frambenen är kvar. Det går riktigt bra nu.

 
I morse var jag inne i badrummet igen medan husse och matte satt och drack sitt morgonkaffe. Det var tur att jag gick in där, för toalettpappret var nästan slut och det behövdes en ny rulle, så jag tog med mig den nästan tomma rullen ut i köket för att visa dem hur illa det var ställt.
 

Jag fick mycket beröm för att jag är så flitig med att hålla ordning och de tyckte att det var jättebra att jag berättade att pappret var slut, så att de kunde sätta dit en ny rulle. Undrar just vad de skulle göra utan mig…

Det är inte alltid jag städar. Ibland underhåller jag husse och matte med musik. Det har jag börjat med efter att jag fick en haj av chefen. Husses och min chef, Lena. Hon är bra. Ingen annan chef har gett mig present, men den här gjorde det. En haj, som inte skulle gå sönder i första taget. Kan säga att den som påstod det hade fel. Hajen har ett större gap nu och så ser det ut som om den har fradga. Men det gör inget, för det går att spela ändå.

 
Inuti hajen finns en pipare som låter lite olika beroende på hur hårt och fort man biter. Så när jag kommer igång ordentligt blir det en liten konsert för den som vill lyssna. Och förstås även för den som inte vill lyssna. När jag tänker på det, så var det faktiskt ganska länge sedan jag spelade. Eller ens såg hajen. Tänk om den har försvunnit?!

Nä, nu är det dags att städa lite igen. Både husse och matte har drällt saker omkring sig lite här och var. Så kan det inte se ut här hemma! Som sagt: vilken tur att de har mig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0