Ett dåligt val

Den här helgen har vi hunnit med mycket! Det började med att vi städade hemma på lördagen. Jag brukar alltid försöka hjälpa till med dammsugningen, men det är sällan särskilt uppskattat och så var det även den här gången. Däremot hjälpte jag husse med att frosta av frysen. Jag drack upp vattnet som rann ur frysen ända tills jag inte orkade mer.


Bonus, som inte tycker om dammsugaren och ser till att hålla sig så långt som möjligt ifrån den, roade sig med en av husses grillvantar. När matte upptäckte det, var det redan för sent…
 

Senare på dagen åkte vi iväg till en inomhushall för hundträning, där vi skulle träna rallylydnad. Två andra hundar var med oss;  Iza och Arrac. Dom är duktigare än jag på det här med rallylydnad och har hunnit tävla lite. Det har ju inte jag, men husse har sagt att jag ska göra det. Husse och deras matte letade bland alla skyltar man ska ha, för att sätta ihop en bana åt oss.


Jag var jättetaggad och tyckte att det här skulle bli riktigt kul, så matte tog med mig och Bonus längst bak i lokalen, för att låta husse och den andra matten, som heter Monica, få bygga banan i lugn och ro. Men vi höll järnkoll på vad de gjorde.

Vi hann gå banan fyra gånger. De första två gångerna var jag så taggad att jag studsade fram mellan skyltar och koner. Ibland gick jag på bakbenen för att det var så himla roligt. Den allra sista gången gick det faktiskt riktigt bra och jag hade fokus på att följa husse på ett lite mer sansat sätt. Undrar om man kan få gå banan fyra gånger även på tävling…

Bonus tränade inte rally, utan stadga. Det gick riktigt bra. Matte sätter honom bredvid sig och så rullar hon iväg en leksak som han inte får hämta innan hon säger ”apport”. Den här gången tog Monica två dummies som hon kastade iväg och även då satt han kvar tills matte sa ”apport”. Det var bra gjort av honom.
När vi kom hem var vi jättetrötta. Bonus somnade nästan med en gång, medan jag halvslumrade med honom som huvudkudde. Vi tycker om att ligga nära varandra.

 

Igår åkte vi in till stan för att gå en promenad där. Det finns så mycket att lukta på inne i stan, så nosen blir alldeles full med dofter. Målet var att göra ett besök i Arken Zoo för att handla något riktigt gott eller en kul leksak för presentkortet som någon snäll människa har skickat till oss. I affären fanns det mycket gott att välja på.

Döm om min förvåning, när matte tar en flaska med conditioner och går till kassan med den!! Alltså, här har vi fått ett presentkort för att köpa något åt oss. Och så köper hon HÅRBALSAM! Dessutom så fick man inte en enda liten godisbit i kassan, även om jag försökte göra mig så söt och charmig som jag någonsin varit. Jag blev verkligen besviken på mattes val.

 

På vägen tillbaka gick vi längs vattnet. Då ville Bonus absolut ner i vattnet för att bada och det gjorde matte ganska irriterad på honom, så till slut sa hon till honom på skarpen att sluta upp med de där dumheterna. Då blev han lite stukad och det tyckte jag var kul. Det är lite småtrevligt när Bonus får skäll av husse och matte, så att det inte alltid är jag som blir tillsagd. Nu är det nästan så att Bonus får mer tillsägelser än jag, eftersom jag är vuxen och ganska klok numera.

Väl hemma skulle husse och matte fika och då erbjöd vi, Bonus och jag, oss att dela husses wienerbröd med honom. Den snåljåpen! Vi fick inte en endaste liten smula av honom. ”Det är nötter i och det är farligt för er”, sa han. Jag är säker på att han valde det där brödet bara för att det var nötter i så att han kunde äta upp det alldeles ensam.

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Pajas! Säg till husse och matte att hälsa på oss i Arken Zoo Solna! Jag vet att matte älskar tollare, för jag själv är en och hon älskar ju mig. Och hon och hennes... kollegor..(tror jag hon kallar dem) bjuder ALLTID på godis! Kanske kan matte bjuda er på någon liten leksak också!

2017-11-23 @ 20:17:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0