En mönsterelev

Nu tror du förstås att det här ska handla om Bonus och hans första skoldag, men där har du fel. Hans första skoldag är rätt, men det är mig det ska handla om. Det är jag som är mönstereleven! Okej, jag är ju inte elev där nu, men jag har varit det och jag var med på Bonus första skoldag och kände mig som en elev, eftersom det var i min gamla ”skola”.

När vi kom dit gick matte och Bonus in i ett rum, tillsammans med fem andra hundar, i olika storlekar och åldrar. Jag var väldigt sugen på att följa med, eftersom jag hade noga studerat när matte la ner en massa godsaker i ryggsäcken och i fickan på västen hon bar. Men icke. Jag fick stanna kvar med husse.

Eftersom det inte fanns några andra där, passade husse och jag på att träna en liten stund på egen hand i den fina hallen. Det var följsamhet och inkallning vi höll på med. Jag skulle gå ”fot” och när husse stannade satte jag mig ner bredvid honom. Sen fick jag vänta där medan han gick sin väg. När han ropade på mig, sprang jag fram till honom och satte mig vid hans sida. Svårt? Nä, inte ett dugg. Jag kan sånt där nu.

När Bonus och hans kompisar kom ut ur teorirummet fick jag sitta med husse och titta på. Gissa om det var tråkigt?! Men jag låg där och tittade på småungarna som tränade följsamhet, utan att säga ett dugg. Knäpp tyst och alldeles stilla var jag. I nästan en timme! Ibland tittade jag på husse för att se om han kanske hade något gott att ge mig, men det hade han inte. Husse sa att jag var jätteduktig!


Sen kom Bonus "fröken", Sofie, som också har varit min ”fröken”, fram till oss och sa att jag var en helt annan hund nu, än den hon lärde känna för nästan ett år sedan. Såklart att jag inte är en annan hund, men jag har väl kanske lugnat ner mig en smula. Förra gången jag var där på kurs, var ju allt så spännande, så det var omöjligt att vara tyst och lugn.
När vi kom hem den kvällen, var vi jättetrötta, både Bonus och jag och somnade helt utslagna.

Lite avundsjuk är jag på Bonus, som får göra roliga saker på NSHC, men snart får jag också gå på kurs. På lördag ska vi båda börja på en apporteringskurs. Det ska bli jättekul. Husse säger att det ska bli nyttigt för mig att vara tillsammans med andra hundar än Bonus, för det är jag inte så van vid. Och det gäller Bonus också, så därför kommer inte vi att få gå i samma grupp på den kursen. Får berätta mer sen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0