Hjälpredorna

Ibland är det lite jobbigt att ha en lillebror. Han vill leka lite oftare än jag, som föredrar att ligga och softa en del. Då händer det att Bonus hämtar nästan alla våra leksaker och lägger ut dem runt mig, för att jag ska kunna välja den jag helst vill leka med. Det är ju snällt, men…

Om man inte vill leka, så spelar det ingen roll hur många och vilka leksaker som han lägger fram. Men han är inte den som ger sig! Till slut brukar det bli så att han väljer ut en som han själv tycker är kul och så lägger han den ovanpå mig, som med all önskvärd tydlighet visar att jag inte är leksugen. Då står han där och undrar varför jag inte leker och skäller på mig för att jag ligger kvar.

Oftast slutar det med att jag ger upp och vi börjar leka och för det mesta är det ju ändå ganska kul att leka.

Annars är jag mycket för att hålla koll på vad som händer här hemma och på alla prylar som ligger och dräller. Jag är ju väldigt bra på att städa och medan husse och matte rensade ut papper ur lådor och pärmar, passade jag på att röja lite i köket. Alltså - om det finns krokar på väggen att hänga upp grytlapparna på - ska man inte göra det då? Skärpning, husse!

Om jag har tur, får jag emellanåt en liten godbit som tack för hjälpen när jag städar. Det behövs ju, eftersom husse och matte är väldigt slarviga ibland. Igår, till exempel, slängde de mängder med papper på golvet och det var viktiga papper. Även om de inte var aktuella, innehöll de information som inte alla andra skulle ta del av. Men vi ställer ju upp, Bonus och jag, så vi började genast hjälpa till med att förstöra deras papper och göra små, små bitar av dem. Gissa om jag blev torr i munnen?!
 
En annan sak som jag tycker är väldigt viktig är kvalitetskontroll. Man ska alltid kontrollera kvalitén på allt. Speciellt på mat. Nu, när Bonus och jag äter samma sorts mat, känns det extra viktigt att jag, som är äldst, kontrollerar så att den mat min lillebror äter är näringsrik och välsmakande. Det gör jag samtidigt som husse fyller på tunnan där maten förvaras.

Som tur är finns det tid över för härliga turer i skogen också. Där både hämtar vi och gör av med energi. Husse och matte hämtar och vi andra gör av med den. Även om det finns lite snö, går det bra att öva apportering, stadga och lydnad och det är jättebra. Annars skulle nog tillvaron kännas lite enahanda, om man blev tvungen att bara leka inomhus och käka papper dagarna i ända.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0