Jag - en kofångare?

När det är så här varmt, vill inte kossorna gå in. Därför måste deras husse och några fler människor gå ut i hagen på eftermiddagen för att hämta dem. Med sig har de en hund, som ska valla korna hem till deras hus. Men deras husse säger att hans hund är gammal och trött och inte längre så bra på att valla in korna, så han tyckte att han kunde låna mig och Bonus istället. ”Dom verkar det vara fart på”, sa han. Då tackade matte för erbjudandet, men sa att vi nog inte är så bra på att valla kor.

 

Vilken himla tur!!! Jag hade inte gillat att springa omkring med 125 kossor. Och Bonus – han vägrar ju att gå in i kohagen efter att han fick en stöt av tråden. Nej, då är det skojigare att jaga kaninerna, som husse och matte börjar bli väldigt irriterade på nu. Först var de bara två. Sen blev de fyra och nu har vi sett sex. I olika storlekar.

Tidigt en morgon tog vi med oss matte på en promenad ner till de bortre dammarna. När vi kom dit låg det en and och simmade i dammen, men när vi gjorde den sällskap försvann den som en blixt. Precis som kaninerna gör när jag kommer. När vi kom hem igen och matte skulle jobba, tog hon först fram två änder ur frysen och då förstod vi: Idag blir det ett träningspass! När matte sedan satte sig för att jobba, ville både Bonus och jag promt ligga i varsin stol, men vi hade svårt att få plats. Då byggde matte en stolsäng åt oss, så att vi fick plats båda två. Där låg vi sedan och sov hela förmiddagen.
 

På kvällen, när det blivit lite svalare, gick matte iväg med änderna UTAN oss! Sen hämtade hon Bonus och gick iväg med honom åt samma håll som hon gått med änderna. Mig lämnade hon kvar hemma! Jag stack direkt ut genom luckan som leder till finkan och där stod jag och lät alla inom en kilometers avstånd höra hur otroligt upprörd och besviken jag var. När matte och Bonus kom tillbaka fick han gå in i finkan och jag följa med matte. Den här gången hade hon klätt på änderna en där tunn strumpa som matte brukar ha på sig. Det gjorde inget – jag hittade fåglarna och plockade raskt upp dem. Sen sprang jag raka spåret från matte, som satt på knä med utsträckta armar för att jag skulle springa dit. Men jag vände ganska snabbt och levererade i handen på henne. Då fick jag mycket beröm. Sen fick jag hämta en till som låg gömd och då rundade jag bara matte innan jag gav henne fågeln. Tredje gången tyckte jag att det var lika bra att lämna direkt till henne. Då fick jag jättemycket beröm och blev kallad jätteduktig pajaspojke! Det kändes väldigt bra att matte blev så nöjd med mig.


Både Bonus och jag gillar som sagt att testa nya sovplatser. Bonus gillar inte att ligga på golvet – han vill helst ligga i en stol eller fåtölj. Eller i en egen säng. Ofta blir det trångt, eftersom han envisas med att släpa med sig en kudde eller gosehunden, men på något sätt brukar han lyckas få plats med allt. Själv brukar jag sträcka ut mig i min säng, som husse brukar få låna på natten. Det är bara ibland som jag också tycker att det är mysigt att ha en kudde att gosa med. När jag har kudden, tar inte Bonus den ifrån mig, även om han gärna skulle vilja göra det. Han törs inte!
 
Nu ser jag fram emot helgen, för i veckan kom husse hem med en present till oss – en bassäng. Och det är ingen liten sak, utan en ganska rejäl historia. Än så länge ligger den nedpackad i sin kartong, men jag hoppas att han packar upp den idag, så att vi kan börja fylla vatten i den och så småningom kan bada där. I annat fall kanske vi kan åka och bada i havet igen – det var härligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0