Tigga? Jag???

Nä, aldrig att jag skulle tigga av någon. Jag är aktiv och mycket intresserad vid måltiderna eftersom jag ser det som min uppgift att se till att husse och matte har det bra. Och äter gott. Alltså, jag skulle ju inte tacka nej om jag blev erbjuden ett litet smakprov – det vore ju väldigt oartigt och till och med ouppfostrat – men det är absolut inget jag propsar på.

 

Jag är ju faktiskt exakt lika intresserad inför tillagningen av det som ska ätas och det är ju bara för att jag vill lära mig hur husse gör när han lagar god mat. För god är den, det vet jag eftersom jag valt att inte säga nej till en smakbit. Av artighetsskäl. Dessutom vaktar jag maten som ligger ensam på köksbänken när husse ibland går iväg för att hämta något. Någon kan ju ta den annars. Bonus, till exempel. Eller matte.

 
Den här veckan har jag hjälpt husse byta bromsar på mattes bil. Eller… hjälpt och hjälpt – jag fanns där som ett stöd och om han hade behövt någon som kan gå enklare ärenden, hade jag ju förstås ställt upp. Nu låg jag där och var beredd. Varför Bonus låg där vet jag inte. Förmodligen inte han heller.
 

Bonus ja… Han har skaffat sig en ny liten kompis, som han brukar vara med ibland. Ganska skönt, om du frågar mig. Det kan ju lätt bli lite halvjobbigt om man alltid ska ha sin lillebror hängandes i hasorna eller klänga på en, så jag tycker bara att det är bra att han får känna på sin egen medicin, när hans kompis slår armarna om halsen på honom och vägrar släppa taget.

 

Igår var vi med på träning, tillsammans med våra kennelmammor och sju andra hundar från samma kennel som oss. Det var jättekul! Jag tycker verkligen om att göra saker och igår fick vi träna på ansmygning och tolling, stadga och passivitet. Alla andra fick apportera and också, men inte jag. Det kan eventuellt ha att göra med att jag gärna kalasar på änderna själv, utan att dela med mig till husse, men jag är inte helt säker på det. Fast det går bra med dummy också, det funkar bra för mig.

 

När vi kom hem var vi jättetrötta och fast vi verkligen försökte hålla oss vakna, gick det till slut inte. Vi rullade ihop oss i soffan, där husse och matte satt och åt middag, och somnade. Lite minuspoäng till mig för bristande uppmärksamhet och intresse för maten, men det är smällar man får ta.

 

Idag regnar det, men det bekommer inte oss. Både husse, matte, Bonus och jag har varit ute mycket. Matte fixar med blommor och kastar boll åt oss. Inte åt husse. Han gör annat. Lite larvigt av husse och matte att sätta på Bonus och mig regnrockar, bara för att de själva har regnkläder. Vi tycker det är lite skämmigt.

 

Vi glömde nästan bort att vi hade regnrockar på oss när husse och matte tog med oss på en promenad för att kolla vattendjupet i dammarna. Det är konstigt så fort det försvinner vatten. Nästan som om någon har dragit ur proppen, precis som i ett badkar. I simdammen finns det i alla fall en del vatten kvar än så länge, så här kan man ta sig ett dopp.

 

Nu säger matte att hon hoppas att det ska regna i flera dagar, men det gör inte jag. I alla fall inte om jag ska behöva gå runt och skämmas i en regnrock.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0