Världspremiär

Ni som inte befann er i Norge, närmare bestämt Kristiansand, i helgen gick miste om en världspremiär med extra allt! Jag har nämligen debuterat på tollingjaktprov!!
(null)

Provet inleddes med en ansmygning där husse var väldigt långsam. Det var ett jädra väntande på honom, men till slut kom vi i takt och nådde så småningom fram till ett nät som var uppspänt vid kanten av en sjö. 
(null)

Sen skulle vi börja tolla! Det är bland det roligaste jag vet och just därför var det så typiskt att husse kastar det första tollingföremålet i ett avgrundsdjupt kolsvart hål i myrmarken vi befann oss i. 
(null)

Snäll som jag är gör jag förstås allt för att hitta bollen, men konstaterar snabbt att den inte flyter. Gör då ett dyk för att hämta det, men det resulterar bara i att jag kommer upp till ytan, mer lik en svart labrador. Till slut ger jag upp letandet och vi fortsätter tollingarbetet, ett föremål kortare. 
(null)

Efter det kommer skott och ett plask och jag som är angelägen om att snabbt få in apporten tar snabbaste vägen ner i vattnet. Tyvärr råkar det sitta ett tollingnät i vägen, men det forcerar jag lätt! Det måste ju vara snabbaste vägen!
Ledsen för de som kom efter mig och som bara fick ett halvt nät att tolla vid, men note to Biltema: fixa bättre kvalitet! Man måste ju kunna dyka genom nätet, tycker jag. 
(null)

Nåväl, apporterna kom in och sen var det dags för söket. Jag var sjukt taggad. Hittade en apport, kollade runt lite och hittade en till. Den bytte jag till för den kändes bättre. Det gillade tydligen inte domaren! Men vem bryr sig? Bara husse och domaren, egentligen. Jag kommer nog aldrig riktigt förstå varför man inte får byta, om man hittar något finare. Jag fortsatte söka och hittade fler apporter. Det var så kul så att jag av bara farten råkade ta i för mycket med tänderna. Knak, sa det. Låter kul!
En sista markering och sen var jag i mål, redo för ett varv till! 
(null)

Men det fick jag ju inte. Istället skulle vi sitta och vänta på att domaren skulle komma och berätta för husse vad han tyckte om oss.
(null)

Det tog en evighet innan domaren kom för att berätta vad han tyckte. Men när han väl kom, var han snäll i sitt omdöme och sa att jag har mycket energi och arbetslust, ett intensivt och fokuserat tollingarbete, är en bra markör och har stor vattenpassion, men behöver arbeta mer med stadgan och förstå söket.  Jag förstår visst söket! Det är nog han som inte förstår varför man byter upp sig på ett sök. 
När alla hundar var klara blev det prisutdelning och kan du tänka dig - jag fick pris för dagens bästa tolling! Dessutom fick jag också resterna av tollingnätet som jag dök genom. Det var väldigt snällt av dem!
(null)

Nu har jag i alla fall debuterat i tollingjaktprov och det ett år innan husse och matte trodde att det skulle vara möjligt. Matte belönade mig med godis och en 17 maj-rosett. Men det var inte bara jag som gjorde debut. Min syster Zera gjorde sin första start i en högre klass, så när vi efter en lång bilresa kom hem till Zeras hus, tog matte bild på oss. Debutantsyskonen!
(null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0