Dags att bli seriös

Nu börjar det bli riktigt varmt och skönt och vi vill helst bara vara utomhus hela tiden. Jag börjar med att softa lite på balkongen, där det är morgonsol. Det är jätteskönt att ligga i soffan och känna alla nya dofter som finns här på landet.

Apropå dofter, så finns det även nya ljud som vi måste lära oss och vänja oss vid. Igår, när Bonus låg och sov på verandan hördes plötsligt ett helt nytt ljud. MUUUU, lät det. Du skulle sett Bonus reaktion! Från djup sömn till att sitta upprätt, klarvaken och oerhört frustrerad, tog en bråkdels sekund. Och varje gång det kom ett MUUUUU så skällde Bonus. Det syntes på honom att han var riktigt förnärmad. 

Då sa matte ”det här bådar inte gott, Pajas. Han som äger korna har arrenderat våra hagar rakt framför verandan, så där kommer det att gå kor. Hela sommaren…” Då försökte jag säga till matte att jag inte tänkte skälla på dem. Jag ska snacka lite med Bonus också, så att han slutar.

Idag när husse och matte hade ätit sin frukost, gick vi iväg till dammarna. Husse och matte hade med sig lite saker så jag gissade att det var något i görningen. På vägen till de bortre dammarna, passade Bonus och jag på att vara sakletare. Eller matletare. Det finns så mycket spännande att undersöka hemma hos oss.

När vi letat klart satte vi av i full galopp till damm nummer ett. Sen fick vi stå där och vänta i en evighet innan husse och matte kom. De är så himla långsamma.

När de väl kom fram, visade det sig att vi inte skulle vara vid den första dammen, så vi fortsatte till den andra, lite större dammen. Där kunde inte Bonus hålla sig så innan jag hann blinka, simmade han iväg till en av öarna i dammen. Det är en sak med Bonus som jag inte kan förstå. Han verkar vara helt oförmögen att GÅ ner i vattnet, sådär lite mer värdigt som jag gör. Nej, han ska hoppa och ser ut ungefär som en flygande ekorre varje gång han ska i vattnet. Och det ska han ofta.

När vi plaskat runt där en stund, gick vi vidare till den bästa dammen. Den som ligger ganska nära vårt hus. Det är till den vi brukar gå, Bonus och jag, när inte husse eller matte fattar att vi vill bada. Och det är där man hittar Bonus om han har kommit bort. Nu vet vi att det är dit han går. När vi var där, började husse slå ner två störar i marken och sen trollade matte fram ett kamouflagenät. Då fattade jag!! Här ska det bli seriös träning.  

Och mycket riktigt – för inte alls så lång stund sedan smög vi dit, husse och jag och äntligen fick jag träna tolling. Om du tycker att jag busar lite med husse när jag ska hämta dummy eller fågel, kan jag säga att när det gäller tollingen är jag superseriös. Det känns väldigt bra nu att veta att allt är klart och att vi varje dag, om vi vill, kan smyga ner till nätet och träna tolling.

 
Då kanske det kan bli så att jag slutar busa med husse och börjar göra fina avlämningar igen. För det vet han att jag kan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pajas




RSS 2.0